Nyligen talade Gustav Stenbeck på CBREs Client Forum. I den här artikeln delar han med sig av några tankar kring hållbarhetsarbete.
Vi är bra i Sverige – på Green Hushing
Vi i Sverige är världsbäst på många saker. Många bra saker. Vi är även världsbäst på en sämre sak. Vi har den märkliga ovanan att jobba på rätt bra med hållbarhetsfrågor, utan att prata om det. Fenomenet har ett namn och det kallas för Green Hushing - och att göra det är störtkorkat!
Varför arbetar ni med hållbarhet?
Som bolag kan vi jobba med hållbarhet av många olika skäl. Det kan handla om att vi vill bli en bättre världsmedborgare, eller att vi vill attrahera mer kvalificerad arbetskraft, eller behålla den arbetskraften vi har. Vissa gör det för att skapa bra historier till deras marknadsföring. Andra gör det för att de vill minska kostnader och öka sina marginaler. Många gör det för att deras kunder helt enkelt kräver det. Oavsett vad som är ditt skäl så skulle jag gissa att du inte tycker det vore tråkigt om hållbarhetsarbetet var lönsamt, i någon form.
Ett av de enklaste sätten att göra det är att prata om det externt. Ändå är det så få bolag som gör det.
Green Washa – get over it!
Alldeles för många bolag har fastnat i rädslan över att Green Washa (göra lite, snacka mycket) att de går åt helt motsatt håll och de då Green Hushar istället (gör mycket och snackar lite). Många bolag lever dessutom under någon form av dåligt samvete att de egentligen skulle kunna göra mer inom hållbarhetsområdet. Att om de börjar prata om det kommer de sticka ut hakan, skärskådas och sedan kritiseras för att de inte är perfekta. Låt mig sticka hål på denna bubbla direkt. Det finns inte något bolag som är perfekt. Så skulle vi vänta på det 100 % hållbara bolaget skulle ingen kunna prata om sitt hållbarhetsarbete.
De som gör något bra – är bra
Alltså måste vi starta en motrörelse. Alla bolag som gör bra saker inom hållbarhetsområdet måste börja prata om det. Informera högt och brett. Om ditt bolag inte gör något som är unikt inom hållbarhet och därmed är värt att prata om; ändra på det! Genom att göra nya, innovativa saker inom hållbarhet kan du profilera dig i en fråga som bara blir allt viktigare för både dina kunder, anställda eller aktieägare.
Let’s do it! Green Cash!
Att både göra mycket och snacka mycket när det kommer till hållbarhet har faktiskt inget officiellt namn. Därför har jag valt att kalla det för: Green Cash.
Ta upp en god vana och börja Green Casha idag!