Vill du hellre lyssna på artikeln?
Näthandeln med dagligvaror ökar ständigt. Konsumenterna handlar mer och mer färskvaror online och det ställer allt större krav på effektiva leveranser. Industrin har därför börjat prova nya tekniker och metoder för leveranser. Kan det få konsekvenser för fastighetsbranschen?
En studie från CBRE och Streetsense
I en serie artiklar belyser vi viktiga trender inom konsument- och detaljhandelssektorn, vi ger aktuella exempel på branschinnovationer och gör framtidsinriktade förutsägelser. Artiklarna är framtagna i samarbete med Streetsense.
Trender i livsmedelsbranschen
Studien visade att konsumenternas ändrade vanor driver utvecklingen i dagligvarubranschen framåt. Bekvämlighet och enkelhet är nyckelord. Ökad andel färsk färdigmat som ett alternativ till restaurangbesök, enklare och fler sätt att beställa varor, samt bekväma leveranser är i fokus.
Här är några exempel:
Konsekvenser för fastighetsbranschen
I större städer där kundunderlaget är tätare kommer nya tekniker för hemleverans att introduceras snabbare och bli allt vanligare. Eventuellt kommer fastigheter att behöva anpassas för att kunna ta emot robotar och drönare. Affärslokaler kommer också att anpassas ytterligare för att kunna leverera det som beställs online.
På mindre orter och på landsbygden där kundunderlaget är glesare kommer ”beställ-och-hämta” att bli en vanligare modell. Hämtningen kan ske i butik eller på anpassade hämtningspunkter (lager). Även här kommer lokaler att anpassas för nya leveransmetoder.
Sammantaget kommer lokaler att anpassas för att kunna hantera nätbeställningar och leveranser. Det finns till och med en möjlighet att vissa butiker görs om helt och hållet till lager och distributionspunkter för att kunna hantera omställningen till näthandel. Anpassningen av lokaler har redan börjat i Sverige.
Vår slutsats
Vi är mitt inne i en omställning av dagligvaruhandeln. En ökande andel nätförsäljning driver på en utveckling och effektivisering av leveranskedjan. För fastighetsbranschen innebär det att lokaler måste anpassas för att kunna hantera logistiken. Företag som är experter på logistik blir partners med dagligvarukedjor. Även enskilda hem kan komma att anpassas för att kunna bli mottagare av automatiserade leveransmetoder. Leveransmetoderna kommer att skilja sig åt mellan tät- och glesbefolkade områden. I Sverige ser vi redan exempel på hur de större handlarna har börjat anpassa sin verksamhet för att möta efterfrågan.
Vill du veta mer om hur CBRE kan hjälpa dig med anpassning till näthandel? Kontakta oss idag så berättar vi mer.