Sveriges Fastighetsblogg

Del 3: Finns det ett liknande samband för kontor? Och nya besked från politikerna

Skriven av Amanda Welander | 5 mars 2019

Vill du hellre lyssna på artikeln? Klicka här.

Artikelserie: Den nya tunnelbanans påverkan på Stockholms fastighetspriser
För första gången sedan 1994, då Kungen invigde Skarpnäcks tunnelbana, ska Stockholm få nya tunnelbanestationer. Vad innebär detta för staden, och vilka områden kan tänkas gynnas mest? Här kommer den tredje och sista delen i vår artikelserie om fastighetspriserna vid den nya tunnelbanan. Det är för första gången sedan 1994, då Kungen invigde Skarpnäcks tunnelbana, som Stockholm får nya tunnelbanestationer. Vad innebär detta för staden, och vilka områden kan tänkas gynnas mest?

Svar ja

I del ett och två i artikelserien har vi tittat på bostadspriserna. Nu har vi kommit till kontorsmarknaden. Vi har tittat på huruvida det finns ett liknande samband mellan kvadratmeterpriserna för kontor och pendlingstid. Det korta svaret är ja; det verkar finnas ett liknande samband. Determinationskoefficienten var dock inte lika stark som för bostäder; 0.53 (jämfört med 0.699). En möjlig förklaring till det kan vara att vi hade färre datapunkter för kontor än för bostäder; jämfört med bostäder, så finns det inte ett etablerat kontorskluster vid varje tunnelbanestation.

En annan dynamik som inte finns på samma sätt som för bostadsrätter är vakansrisken. Den som prissätter kontorsfastigheten är en potentiell investerare, och inte den framtida invånaren.

Nya kontor och nya arbetsplatser

De områden som får flest nya arbetsplatser är Hagastaden (50 000), Barkarbystaden (10 000) och flera nya kontor uppförs även i Hammarby Sjöstad. Befintliga kontorsfastigheter i områden som Arenastaden kommer att gynnas av förbättrad kollektivtrafik. I Södra Hagalund borgar den nya tunnelbanestationen för att hela området får ett lyft och stimulerar byggande, såväl bostadsbyggande som för nya kontorsytor. Förutom nya kontorsbyggnader räknar man med att det blir omkring 600 nya bostäder runtom den nya tunnelbanestationen. Byggstart för dessa förväntas bli 2020 – 2021.

Nya besked från politikerna – planer tidigareläggs

Efter att vår rapport publicerats, har även politikerna kommunicerat att man vill tidigarelägga annan infrastruktur med tre år. Förhandlingar ska inom kort inledas med berörda kommuner.

Restid i minuter till Stockholms C, i relation till SEK/m2.

Fler utbyggnader i spårvägen

Det handlar om en helt ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan samt en ny spårvägslinje i södra länet som går under namnet Spårväg Syd. Det omfattar även en förlängning av Roslagsbanan i norra länet som ska dras in till T-centralen. Total kostnad för detta beräknas till 25 miljarder kronor. Liksom utbyggnaden ut till Nacka C skulle en tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan kunna avlasta den hårt belastade sträckan Slussen – T-centralen. Detta infrastrukturpaket skall dock finansieringen förhandlas för; vi avvaktar med spänning besked framöver om detta.

Min slutsats:

Det verkar finnas ett liknande samband mellan pendlingstid och fastighetspriser även för kontor. Många nya arbetsplatser tillkommer i Hagastaden, Barkarbystaden samt Hammarby Sjöstad. Potentiellt får vi se ett nytt infrastrukturpaket framöver; vi avvaktar med spänning.

LADDA NER RAPPORTEN HÄR >>

Du omdirigeras till CBRE Global Research Gateway. Där du skapar du ett konto med inloggning.

Du får gärna höra av dig till mig eller mina kollegor om du har frågor om rapporten eller om fastighetsbranschen.

Lyssna på artikeln: