Precis som i t ex London ser vi i Sverige nya så kallade coworkingkontor och dess aktörer dyka upp mer eller mindre överallt, och trenden tycks inte avta. Vad är det då som gör att coworking har blivit så populärt? Och är det något för alla eller bara för startups och mindre företag?
I december publicerade Raconteur resultatet av en global undersökning gjord bland så kallade co-workers, dvs de som har medlemskap i ett så kallat coworkingkontor. Här kommer mina reflektioner på rapporten och på det vi ser på marknaden i Sverige.
Nu är det länge sedan tekniken började möjliggöra att vi kan arbeta var vi vill med generellt kontorsarbete. Vi är inte längre bundna till ett företagskontor eller hemmet för att kunna utföra vårt arbete. Idag går det lika bra att arbeta från en annan plats, till exempel ett café eller en hotellobby. Den typen av miljöer erbjuder dock inte någon större gemenskap, vilket är något vi människor fortfarande söker oss till om vi har möjlighet.
Även om många tycker det är bra och effektivt att arbeta hemifrån eller från ett café någon gång då och då, brukar de flesta efter några dagar tröttna på att sitta ensamma. Det kan också upplevas irriterande att man ibland tvingas köpa något att äta eller dricka, för att få tillgång till en publik lokal som exempelvis ett café. I detta faktum såg coworkingföretagen en möjlighet och började bygga ett nytt kontorskoncept. Raconteurstudien bekräftar att tillgången till just det jag nämner ovan troligen är nyckeln till att coworking hittills har haft så stor framgång.
Ett medlemskap, vilket ofta är modellen för coworkingaktörerna, erbjuder vanligen bland annat:
Kort och gott erbjuds en bra användarupplevelse och en känsla av stort värde, vilket är något som många kan tänka sig att betala ett högre pris för idag jämfört med för några år sedan.
När man tittar på resultatet i Raconteur-studien på frågan ”Vad värderar co-workers högst?” är det inte ekonomin eller kostnaden för att hyra kontor som kommer överst på listan. Tvärtom, ekonomin nämns inte alls. Här är de tre faktorer som värderas högst:
1. att det är en social och trivsam atmosfär (59%)
2. att det finns möjlighet till interaktion med andra (56 %)
3. att det skapar en känsla av gemenskap (55%).
Vi får ofta frågan om hur många fler coworkingkontor vi tror kan tänkas öppna i Stockholm. Att det än så länge inte är en avtagande trend tror jag beror på att konceptet kontinuerligt fortsätter utvecklas. Det som i början ansågs som en samlingspunkt för mindre och nystartade företag har utvecklats till en mötesplats för även större, mer etablerade verksamheter.
Vi ser en tydlig trend i att många av våra kunder utöver ett ”vanligt” kontor även erbjuder medarbetarna medlemskap i ett coworkingkontor. Det ger många fördelar; att det t ex möjliggör att medarbetarna kan arbeta från andra geografiska lägen gör ofta en verksamhet till en än mer attraktiv arbetsgivare. En stor fördel för både arbetsgivare och anställd är också att medarbetarna ges goda chanser att skapa affärsmöjligheter genom möten med andra coworking-medlemmar och företag.
Vi ser också ofta att företag erbjuder medlemskap under tidsbegränsade perioder som t ex under en pågående ombyggnation i deras nuvarande kontor. Medarbetarna ser det som en acceptabel tillfällig lösning och möjlighet till variation.
Dessutom har företag möjlighet att använda konceptet som ”gummisnodd”. Istället för att ta på sig extra kontorsyta för att kunna hantera en eventuell framtida expansion av verksamheten eller vid projekt som innebär en tillfällig ökning av personalantalet kan delar av eller samtliga medarbetare erbjudas coworkingmedlemskap för att avlasta det vanliga kontoret. På så sätt har verksamheten fortfarande möjlighet att ha ett kontor som speglar deras kultur och varumärke, samtidigt som risken att ta på sig för mycket yta undviks. Något som dessutom ofta uppskattas av medarbetarna som får ännu större flexibilitet.
Coworking har långt fler fördelar än nackdelar, mycket tack vare att det erbjuder så mycket flexibilitet; det är skalbart utefter medlemmens behov och det finns mycket värde att addera i medlemskapet. Summeringen blir att det för flera olika typer av verksamhet kan vara det bästa av två världar. Håller du med?
Vill du diskutera vidare vad som skulle kunna vara den bästa lösningen för just din verksamhet? Kontakta gärna mig.