Sveriges Fastighetsblogg

Ökad efterfrågan på bostäder i Stockholms City utan kök

Skriven av Amanda Welander & Maya Docus Carlqvist | 13 juni 2019

Millenniegenerationen kommer att vara de som spenderar mest på mat och dryck inom 10 år. Redan nu ser vi att den yngre generationen väljer bort fullt utrustade kök i sina bostäder och nöjer sig med en mindre kyl för mjölkskvätten till kaffet.

CBRE har nyligen publicerat en Thought Leadership-rapport med namnet "Food in Demand: Consumers", som granskar livsmedels- och dryckessektorn.

Du kan ladda ner rapporten längre ner i artikeln.

Rapporten visar hur den sektorn har utvecklats och vad det betyder för konsumenter, utövare och ägare / investerare i detaljhandels- och industrifastighetsarenan. Rapporten tittar även på de grundläggande drivkrafterna för att ändra konsumentutgifterna inom den här sektorn.

3 övergripande insikter från rapporten

  1. Babyboomers och Generation X (1961 – 1981) är de som idag spenderar mest på mat och dryck. Men inom 10 år, när Millenniegenerationen når sina högsta löner, kommer de att bli de största spenderarna på dagligvaror och restauranger.

  2. Även om Millenniegenerationen spenderar den största delen av sin inkomst på mat och dryck spenderar de inte mer på mat än äldre generationer när de var 25 till 35 år. 1989 spenderade Babyboomers 14,7% av sin inkomst på mat medan Generation X spenderade 13,2% av sina utgifter på mat år 2001. Detta jämfört med Millenniegenerationen som spenderade 13,1% av sin lön på mat 2016.

  3. På grund av växande studieskulder och brist på tillgångar har Millenniegenerationen varit särskilt medveten om sina utgifter. Det har drivit upp efterfrågan på billiga matalternativ såsom enkla restauranger och snabbmat.

Våra slutsatser

Hemkörning

Den största konsekvensen som Millenniegenerationen kommer att ha på mat- och dryckesindustrin är preferensen för hemkörning. Denna preferens har drivit efterfrågan på hemleverans, mer än någon annan generation. De har högre betalningsvilja på grund av sin efterfrågan av extra bekvämlighet, de har även en önskan och benägenhet att stanna hemma. Restauranger som har kämpat med sin gästbeläggning har noterat detta. Restaurangkedjan Denny’s har upplevt en uppgång i leveranser under frukost och sena kvällar, framförallt till yngre konsumenter.

Snabbmat vs Fullservice-restauranger

Vi kan förvänta oss att Millenniegenerationen kommer att börja äta och handla ute på fullservice-restauranger och livsmedelsbutiker inom de närmaste 10 åren, vartefter som deras köpkraft förbättras. Men det kommer fortfarande att finnas ett växande behov av snabbmat och lågprisbutiker, särskilt när fler i Babyboomsgenerationen går i pension och har begränsade inkomster.

Ekonomin förbättras

Millenniegenerationens inställning till ekonomi har redan börjat förändras. 70% förväntar sig att deras personliga ekonomi kommer att förbättras i år jämfört med 51% av Generation X och 34% av Babyboomers. Det enligt den amerikanska National Restaurant Association's 2019 State of the Restaurant Industry Report.

Letar rabatter

Den kostnadsmedvetna Millenniegenerationen vill gärna nyttja kampanjer och erbjudanden, särskilt på fullservicerestauranger. Enligt National Restaurant Association skulle 71% av Millenniegenerationen äta på en restaurang som erbjöd rabatter för att äta under mindre upptagna klockslag. Samt, 66% sa att de skulle välja mindre portioner, till ett lägre pris.

Restaurangbesök för bekvämlighetens skull

Millenniegenerationen med barn visar också sig vara en växande grupp av restaurangbesökare. De ökade sina restaurangbesök med 5% förra året, enligt NPD Group. Det eftersökta restaurangsegmentet för denna grupp förblir snabbmatsrestauranger och enklare restauranger på grund av den extra bekvämlighetsfaktorn.

Även om Millenniegenerationen kan ha en stor potential under de kommande åren, kan restauranger som förstår och tillgodoser olika åldersgrupper få den största delen av intäkterna, enligt vår rapport.

Läs fler bloggartiklar av Maya och Amanda.