Vi får ofta frågor från lokalhyresgäster som överväger möjligheterna att hyra ut sina kontor i andra hand för att optimera sin fastighetsportfölj. Vår rådgivare Axel Abrahmsén har sammanställt en lista med tips och vanliga utmaningar som kan uppstå under processen.
Anledningen till att hyra ut i andra hand kan variera, men två vanliga exempel är:
Ni har inte längre behov av lika mycket utrymme till följd av förändrade arbetsplatsstrategier eller nedjusterade tillväxtprognoser.
Ni har växt ur ert kontor. Trots hybrida arbetssätt värderas kontoret fortfarande högt, och ni har ett behov av mer utrymme för era medarbetare.
Kostnadstäckning: Andrahandsuthyrning ger kostnadstäckning genom intäkter från andrahandshyresgästen, även om det finns initiala kostnader.
Andrahandsuthyrning kan hjälpa er att anpassa era kontorsutrymmen för att bättre passa nuvarande behov, särskilt när tillväxtprognoserna ändras.
Det kan uppstå svårigheter med att täcka hela hyreskostnaden, särskilt i en svagare marknad.
Det kan ta tid att hitta en andrahandshyresgäst, framförallt där utbudet redan är stort.
Andrahandsuthyrning kan inledningsvis medföra extra kostnader, såsom marknadsföring, ombyggnationer eller instegsrabatter för nya hyresgäster.
När ni har bestämt er för att hyra ut delar av eller hela er lokal i andra hand, bör ni vidta åtgärder för att förbereda ert kontor inför marknaden. Detta kan hjälpa till att minska den tid det tar att hitta en ny hyresgäst.
Vill du veta mer? Kontakta våra rådgivare Axel Abrahamsén, email: Axel.Abrahmsen@cbre.com. eller Kim Grüneberger, email: Kim.Gruneberger@cbre.com
För ytterligare information om marknaden eller om du har specifika frågor inför din hyresförhandling, tveka inte att kontakta oss eller våra kollegor som är specialister inom hyresgästrådgivning.