Vill du hellre lyssna på artikeln?
Behovet av mer upplevelser inom handeln har debatterats en längre tid i branschen. Det kommer som en naturlig följd av att konsumenterna blir mer sofistikerade, och därför söker detsamma när det kommer till sina shoppingupplevelser. Men vad betyder detta egentligen för branschen och dess medlemmar?
RetailtainmentNär konsumenter har all världens varor ett knapptryck bort krävs det än mer av de fysiska butikerna. Detta ställer även nya krav på fastighetsägarna och detaljhandlarna att uppgradera sina butiker, gallerior och köpcentrum till upplevelsebaserade hubbar där mer än bara fysiska köp av varor och tjänster kan ske. Denna trend kallas internationellt för ”retailtainment”. En fusion mellan retail och entertainment och kan översättas till shoppingnöje eller shoppingunderhållning.
Det finns ett vitt spektra på vad denna retailtainment kan innebära. Det rör sig om allt från något så enkelt som en fontän, till yogastudior och bland de mest spektakulära fallen - nöjesparker inomhus.
Upplevelser
Retailtainment ger handlarna en möjlighet att skapa upplevelser och attrahera fler sinnen hos befintliga och nya konsumenter, på ett sätt som inte e-handeln eller traditionella butiker klarar av. Med hjälp av nya tekniker som mäter och samlar in data finns det helt nya möjligheter att skräddarsy upplevelserna för konsumenterna. De aktörer som klarar av att hantera och agera utifrån den information som datan ger, har möjlighet att skapa handelsplatser och butiker som attraherar så många konsumenter som möjligt och det viktigaste - skapa en vilja hos konsumenterna att återvända.
Betalningsviljan ökar
Viljan att skapa upplevelser för sina konsumenter är inget nytt. Den fysiska handeln har länge fokuserat på att skapa upplevelser och inspiration. Vad vi dock ser idag, både i Sverige och internationellt, är att viljan att betala för upplevelser är större än någonsin. Får kunden ett mervärde, mer än bara själva varan eller tjänsten, är de beredda att betala ett premium-pris. Samtidigt som konsumentens vilja att sprida sin upplevelse på t ex sociala medier ökar. Således ett win-win.
Flaggskeppsbutik och koncept
Resultaten av denna utveckling ser vi idag genom att de traditionella aktörerna inom handeln ställer nya krav på sina hyresvärdar. De väljer sina lägen med mer omsorg och de trimmar sina koncept. Många större aktörer drar ner på antalet butiker i samma region eller stad, och satsar istället på en så kallad flaggskeppsbutik för att skapa en så komplett upplevelse som möjligt. Samtliga aktörer dras mot att bli mer och mer specifika i sitt utbud, samt skapa koncept och historia runt sina produkter. De blir mer nischade, hellre specialister, än generalister.
Min summering
Med detta sagt innebär det inte automatisk att summan av aktörer inom detaljhandeln minskar. Tvärtom gör denna utveckling att nya aktörer blir potentiella hyresgäster av butiksytor. Framtiden för handeln ser därmed spännande ut, och den tillhör de som klarar av att vara snabbfotade och kombinera teknik, data, psykologi och medvetenhet, till att skräddarsy sitt erbjudande för kunderna.
Vem hade för 20 år sedan trott att man i ett köpcentrum kunde hitta biografer, bilhandlare, yogastudior eller nöjesparker?
Hör gärna av dig till mig om du har frågor om köpcentrum eller söker lokal att hyra.
Du kan också läsa mer om retail på vår hemsida cbre.se.
Lyssna på artikeln.