Den nya dragkroken – Maya trendspanar kring restaurangbranschen och lämnar 3 starka tips

Restaurangerna gör stor entré då många fastighetsägare satsar på att etablera restauranger i deras fastigheter. Varför? Mest på grund av att det påstås råda så kallad butiksdöd med dystra rubriker från detaljhandeln. Det anses också vara den nya ankarhyresgästen, istället för Systembolaget, eftersom det får människor att stanna längre på en plats än de annars hade gjort.

Människor äter mer ute än tidigare och i Sverige väntas sektorn växa med 3,5% per år de närmaste åren. Det drivs både av att millennials äter mer ute än tidigare generationer, och att äldre generationer spenderar mer ute än de tidigare har gjort.

En bransch som tidigare ansågs stökig är nu alltså den som är på framfart. Men det finns många frågor som följer. Finns det risk för överetablering och vad får det i så fall för konsekvenser? Och vad är fallgroparna när man jagar den nya ”säkra” hyresgästen?

Lycksökarna är många när fastighetsägarna öppet vill etablera det ena restaurangstråket efter det andra. Här är det viktigt att stanna upp och titta på utbudet som finns i närområdet om vi inte ska överetablera även denna bransch. Det är kändiskockarnas spelplan och dem stora aktörerna flankerar med de kockar de lyckas rekrytera till sin stab för att framgången ska vara ett faktum. Samtidigt som denna prestige pressar förhandlingarna hos fastighetsägarna.

Branschen behöver balanseras för vi ser att även denna bransch står vid en brant där några aktörer valt att stänga sina enheter. Citylägen är det som eftertraktas. En restaurang är inaktuell efter så kort tid som tre månader då det öppnas nya hela tiden. Därför är det viktigt att hitta komplement, mer än konkurrent, till de aktörer som redan finns i området. På menyn hittar vi crossover för att påvisa kreativitet, liksom nya ord som communitytables som florerar i folkmun.

Framtiden är oviss men här är de trender som är här för att stanna:

Sydamerikanska köket - Sharefood:

Glöm Taco-fredag! Nu pratar vi taco 3.0. Sharefood är enda sättet att servera maten på och det lämnar utrymme för besökaren att testa stora delar av menyn. Hela sharefood-trenden gör det kostnadseffektivt för krögaren och minskar på svinnet. Bonus! Sydamerika består av många kulturer och man har börjat plocka influenser från alla håll och kanter. Detta är bara början!

Vegan - ett måste:

Tidigare kallat nymodigheter. Men när befolkningen blir mer medveten om vad vi stoppar i oss och dess konsekvenser för vår planet, är kravet på vegetariska-/veganrätter ett måste på menyn hos nyöppnade restauranger. En spännande utveckling, där vi kommer se fler och fler restauranger etableras med den här inriktningen.

Koreanska köket - för den svenska konsumenten:

Det koreanska köket är på väg hit på riktigt, med många crossover-variationer för att passa den svenska konsumenten. Asiatiska köket är redan utbrett, där Japan och Thailand tidigare har dominerat, men nu får de en utmaning på riktigt.

Min slutsats:

Alternativen är många men i rätt kombination blir det en plusaffär hos både nya och gamla krögare liksom en stabil hyresgäst hos fastighetsägaren. 

Maya Docus Carlqvist

Maya Docus Carlqvist

Maya arbetar i teamet Investor Leasing på CBRE i Stockholm och är specialist inom retail. Hon arbetar med utveckling av handelsplatser med fokus på etablering av nya koncept. Maya har en bred erfarenhet inom fastighetsbranschen.
Kontaktuppgifter: +46 70 2397994

Maya.Carlqvist@cbre.com

Prenumerera på nya artiklar

Prenumerera på nya artiklar

Senaste inläggen

Kategorier