Planera för återgången till kontoret.  För- och nackdelar med hybrid- och distansarbete.

De flesta företag har nu valt att öppna kontoren igen. CBRE får många frågor om hur man bör planera återgången till arbetsplatserna. Hur ska företagens policies och strategier uppdateras för att inkludera flexibelt arbete både från kontoret och annan plats?  Här ger våra Workplace experter några tips att tänka på i detta arbete.

Positiva erfarenheter

CBRE har genomfört flertalet undersökningar under pandemin. De visar på att företag generellt upplevt en positiv erfarenhet av att medarbetarna haft möjlighet att arbeta hemifrån. Många företag rapporterade även ökad produktivitet hos medarbetarna.

Hälsofördelar har också rapporterats såsom:

  • Minskad upplevelse av stress, tack vare t.ex. mindre restid samt att det är smidigare att få ihop arbetslivet med privatlivet.

  • Mer rörelse utomhus tack vare ”walk and talks”, samt morgon - och lunchpromenader. 

  • Förbättrad kvalitet på sömnen.

Nackdelar med distansarbete och hybridarbete

Några nackdelar som rapporterats är bland annat:

  • Medarbetare upplever ökad stressnivå på grund av ökat arbete vid datorn. Det är de virituella mötena genom Teams, Zoom eller Skype, som medfört att vår skärmtid ökat drastiskt.  

  • Vissa upplever nedsatt arbetsmotivation och effektivitet p.g.a. social isolering och avsaknad av teamarbete, spontana möten och diskussioner.

  • Nedsatt effektivitet och lönsamhet p.g.a. färre fysiska, kreativa möten och workshops.

  • Ergonomiska problem och fysiska symtom pga. sämre arbetsplatser hemma än på kontoret

Förändringar i arbetssätt och kontorsutformning

Det är få företag som planerar att gå tillbaka till samma arbetssätt som innan coronapandemin. Många företag planerar nu därför att ändra sin kontorsutformning. Nedan följer några exempel på förändringar som diskuteras:

  • Öka ytorna på kontoret för samarbete och teamwork

  • Större variation i mötesrumsstorlekar

  • Färre tysta rum då medarbetarna tar arbetsuppgifter som kräver detta på hemmakontoret

  • Säkerställa att företagets IT-funktioner och system på kontoret stödjer distansarbete

  • Ökat krav på ledarskapet, pga. distansarbete

Summering

Vi har i tidigare blogginlägg tagit upp vikten av att företag måste se över sin arbetssplatsstrategi nu när Covid-19-pandemin har påverkat vårt sätt att arbeta. De flesta företag uppdaterar nu sina policies för att inkludera distansarbete och hybridarbete.

Stort fokus läggs också på Wellness, att säkerställa att de som erbjuds distansarbete mår bra och är effektiva i det sättet att arbeta. En bra arbetsplatsstrategi ger ökad trivsel bland medarbetarna och det är också en stark konkurrensfördel vid rekrytering.

Vill du veta mer?

Kontakta Emma Bark eller Mikael Alserud

CBRE har ett stort team av experter inom Workplace  Strategies. Vi arbetar med kunder i Sverige, Norden och Globalt.

Du har väl inte missat CBREs Occupier Sentiment Survey? Där kan du läsa om de hetaste kontorstrenderna i Europa just nu.

Läs mer:
CBRE renew a global contract and strengthens its cooperation with Equinor

Emma Bark & Mikael Alserud

Emma Bark & Mikael Alserud

Emma är Associate Director på avdelningen Advisory & Transaction Services, Occupier. Emma arbetar som projektledare för hyresgästanpassningar och hyresgästrådgivning, där hon samordnar och koordinerar, från start till slutförande. Emmas passion är att leverera med hög kvalitet på ett personligt sätt.
Kontaktuppgifter: +46 (0)733 498747
Mail: emma.bark@cbre.com

Mikael är Strategic Advisor, Workplace Strategy och han arbetar över hela Norden. Han skapar och implementerar arbetsplatsstrategier som stöder kundernas affärsmål, förbättrar arbetsplatsupplevelsen och hanterar fastighetsinvesteringar. Mikael arbetar även med konceptutveckling och förändringshantering.
Mail: mikael.alserud@cbre.com

Prenumerera på nya artiklar

Prenumerera på nya artiklar

Senaste inläggen

Kategorier