CBRE Sverige

Som marknadsledande fastighetsrådgivare får vi dagligen nya erfarenheter och insikter. Oavsett om du redan är kund till oss, eller om du är allmänt intresserad av fastighetsbranschen gör vi det lätt att hålla dig uppdaterad. Vårt mål är att ge dig information, analyser och nyheter. Prenumerera på Sveriges Fastighetsblogg eller följ oss här för att ta del av de senaste inom fastighetsbranschen!

Alla

Elbilar kan öka din försäljning

Vill du hellre lyssna på artikeln? Klicka här.

Det kan låta konstigt. Hur kan en elbil öka handel och försäljning? Svaret är enkelt. Bilen måste laddas och om det kan göras vid ett köpcentrum eller vid en vägkrog så kanske du får en kund på köpet.

Antalet elbilar ökar

Andelen elbilar ökar i Sverige och i världen i övrigt. Den senaste elbilsstatistiken visar att det fanns drygt 70 000 elbilar (av alla typer; ren el, elhybrid, laddhybrid) i Sverige i början av 2019. Prognosen för slutet av året är 110 000 stycken. Det är givetvis fortfarande få sett i relation till den totala fordonsparken men ökningstakten är hög. I Svenska Dagbladet den 5 mars kan vi läsa att en stor anledning till ökningen av elbilar är bonus malus-systemet som ger lägre skatt för elbilar. Det pågår också en diskussion om att förbjuda försäljning av diesel- och bensindrivna bilar från år 2030. En riksdagsman (MP) vill till och med att alla dessa fordon ska vara avregistrerade före 2030! Oavsett hur det går så kan vi nog konstatera att andelen bilar med någon form av eldrift kommer att öka kraftigt under de närmaste tio åren.

Infrastrukturen hänger inte med

Men det finns ett stort moln på elbilshimlen. Problemet är bristen på laddinfrastruktur, dvs parkeringsplatser med eluttag för laddning av elbilar. Enligt elbilsstatistiken så finns idag cirka 7 000 laddstationer. Dvs det går tio elbilar på en laddningsplats. Dessutom finns det många varianter av laddningspunkter; likström, växelström, uttagstyper samt olika effektnivåer. Alla passar inte alla bilar. Exempelvis finns endast cirka 250 publika laddningspunkter anpassade för Tesla spridda över landet.

Hur ser det då ut vid våra köpcentrum runtom i landet? Några exempel följer här:

  • Mall of Scandinavia utanför Stockholm har 16 platser med typ 2-uttag,
  • Nordstan i Göteborg har 31 platser med typ 2-uttag,
  • Birsta City utanför Sundsvall har 6 platser med 4 typer av uttag,
  • Emporia i Malmö har 22 platser med två typer av uttag,
  • Erikslund i Västerås har 8 platser med två typer av uttag.

Notera att exempelvis Emporia har totalt 3 200 parkeringsplatser och Erikslund 3 500. Det gör att andelen laddningsplatser fortfarande är låg. Men utbyggnad sker ständigt. Informationen om var laddningsplatser finns blir också bättre och bättre, se exempelvis uppladdning.nu.

Hur många kan ladda sin elbil hemma över natten? Om du bor i villa så måste du låta en elinstallatör först anpassa din elanläggning. Om du bor i lägenhet eller radhus så blir det svårare. I en samfällighet så måste anläggningsbeslutet revideras. Först därefter kan en elinstallatör anpassa anläggningen. En checklista hittar du här.

En möjlighet för handeln

Om vi lägger ihop ovanstående faktorer, dvs ökande antal elbilar och bristen på laddningsplatser så kanske vi hittar en affärsmöjlighet för köpcentrum runt om i landet. Varför inte erbjuda fler laddningsplatser som en ren service? Om du kan få en elbilsägare att komma till dig för att ladda bilen så kanske du har fått en kund. Under tiden bilen laddar så kan ägaren gå och fika, ta en lunch, eller gå en shoppingrunda i centrumet. Du kan kombinera erbjudanden fritt och, som vanligt, är det bara fantasin som begränsar oss.

Min slutsats

En elbil är fortfarande dyr i inköp oavsett hur den ägs. Det gör att vi kan anta att ägare och förare av elbilar fortfarande är en hyfsat köpstark kundgrupp. Genom att erbjuda snabb och flexibel laddning under dagtid så kan du få in målgruppen till ditt köpcentrum. Kommer du att få tillbaka pengarna på din investering i laddningsplatser? Jag tror definitivt att det går men först på några års sikt när vi får fler elbilar ute i trafiken och behovet av laddning ökar. Under tiden kan du använda laddningsplatserna i din miljöstrategi för att bygga ett starkt varumärke.

Vill du veta mer om hur CBRE kan hjälpa dig med en miljövänlig strategi för elbilar? Kontakta oss idag så berättar vi mer.

CBRE-elbil-laddstation-garage

Laddningplats på Erikslund utanför Västerås. 8 platser av 3 500 är försedda med uttag.

 

CBRE-elbil-laddstation-Västerås-Erikslund

Kista galleria utanför Stockholm. 4 platser är försedda med uttag.

 

CBRE-elbil-snabbladdningsstation-Västerås-19

Nyinvigd snabbladdningsstation i Västerås. Läget precis bredvid E18 och i närheten av matställen och affärer kan vara lockande.

Lyssna på artikeln:

Aron Gunnarsson

Aron Gunnarsson

Aron arbetar inte på CBRE längre. kontakta gärna Daniel Hummel om du har frågor. daniel.hummel@cbre.com

Prenumerera på nya artiklar

Prenumerera på nya artiklar

Senaste inläggen

Kategorier