CBRE Sverige

Som marknadsledande fastighetsrådgivare får vi dagligen nya erfarenheter och insikter. Oavsett om du redan är kund till oss, eller om du är allmänt intresserad av fastighetsbranschen gör vi det lätt att hålla dig uppdaterad. Vårt mål är att ge dig information, analyser och nyheter. Prenumerera på Sveriges Fastighetsblogg eller följ oss här för att ta del av de senaste inom fastighetsbranschen!

Alla

Kroppsscanning och Instagram – Upplevelsen i butikerna

Butiker och köpcentrum måste bli än mer kundfokuserade och digitala, för att konkurrera och komplettera e-handeln. Jag ser det som nödvändigt att vi använder möjligheterna som digitaliseringen erbjuder, i butikerna. Här är mina tre tips.

  1. Digitala lösningar – erbjud kroppscanning och hemleverans

    Utöver appar i köpcentrum med rabatter och tips, hur kan du använda digitala lösningar i butik?

    Trenden som kommer är kroppsscaning. Ett exempel är Zozo. När kunden har scannat sig kan de genom paddorna i butiken få förslag på produkter i rätt storlek, färg och form. Hur svårt är det inte att prova ut glasögonbågar!? Inför liknande i din butik!

    På Ipaden kan kunden och personal också lätt se lagerhållning i butik och närliggande butiker. Vi måste få bort att kunden tvingas vänta olidligt länge medan personalen springer iväg för att leta produkter. Vill kunden få produkten i en påse eller få hemleverens? Det är för mig en självklar fråga.

  2. Cookies online och kakor i butiken

    När kunden söker, jämför och inspireras online skapas cookies för att få relevant information i sökresultaten. Hur många kunder går ut ur butiken, utan att köpa något och utan att du vet vad de letade efter? Ta reda på vad kunden vill ha! Fråga personligen eller låt kunden checka in vid entrén så personalen kan se i CRM-systemet vad kunden har shoppat tidigare. Din omnichannel måste vara sömlös. På så sätt kan personalen presentera relevanta produkter i butiken. Smidigt, effektivt och tidsbesparande.

  3. Instagramdelbart

    Konsumenter idag har höga krav och förväntningar. De tar sig tid att gå till en fysisk butik för att prata, uppleva och prova. En bra kundupplevelse är en förutsättning för att skapa kundlojalitet. Och med kundlojalitet kommer nya affärer. Säkerställ en positiv upplevelse och att butiken är Instagramvänlig. Delningar i sociala medier är den bästa och billigaste reklamen butiken kan få.

Min slutsats

Jag anser att köpupplevelsen måste vara enkel, tidseffektiv och överträffa förväntningarna – även i butik. Det är vad kunderna förväntar sig.

Läs gärna Amandas 3 spaningar från retailsektorn

Här kan du läsa mer om CBREs Property Management

 

Aron Gunnarsson

Aron Gunnarsson

Aron arbetar inte på CBRE längre. kontakta gärna Daniel Hummel om du har frågor. daniel.hummel@cbre.com

Prenumerera på nya artiklar

Prenumerera på nya artiklar

Senaste inläggen

Kategorier